Case
Van versnipperde initiatieven naar een heldere digitale strategie – De casus van de Nederlandse Obesitas Kliniek
De Nederlandse Obesitas Kliniek (NOK) biedt mensen met morbide obesitas een intensief leefstijlprogramma, waarbij een maagverkleining wordt gecombineerd met langdurige groepsbegeleiding. Door COVID-19 moest NOK razendsnel digitaliseren. Dit leidde tot een wildgroei aan losse initiatieven: webinars, video’s en e-mails met uiteenlopende stijlen en kwaliteit. Hoe breng je hierin samenhang én toekomstbestendigheid?
Onze aanpak – creatieve sprints die verbinden
Bij Strategy Labs verbinden we strategie, technologie en mensen. In sprints van vier weken werken we intensief samen met onze opdrachtgevers. Creativiteit, snelheid en samenwerking vormen daarbij de basis. Lees hier hoe dat eruitziet in de praktijk!
1. Quickscan – snel en scherp inzicht
We startten met een quickscan waarin we samen met zorgverleners, patiënten en ICT-specialisten onderzochten wat er speelde. We bekeken systemen, informatieflows en hoe medewerkers en patiënten informatie tot zich namen. Spanningsvelden zoals maatwerk versus planbaarheid en betaalbaarheid kwamen snel boven. Ook de versnippering van informatiebronnen bleek een belangrijk knelpunt.
Daarnaast brachten we inzichten uit wetenschappelijke studies over e-health én concurrentieanalyses in. Dit gaf richting. Met het bestuur bespraken we de dilemma’s en bepaalden we focus en koers.
2. Van strategie naar actie – keuzes maken en experimenteren
Op basis van de gekozen richting onderzochten we verschillende IT-oplossingen. We nodigden leveranciers van e-health tools uit voor demo’s en overwogen ook eigen ontwikkeling. Met ons advies koos NOK uiteindelijk voor een app die patiënten gedoseerd en gepersonaliseerd informatie biedt. Zo ontstond er maatwerk, maar dan gestandaardiseerd en schaalbaar, vanuit de door ons opgestelde visie.
Cruciaal was dat we technologie niet los benaderden, maar als integraal onderdeel van het leefstijltraject. Hierdoor blijft technologie een middel, wordt het niet een doel op zich, en ondersteunt het in het behalen van doelen. In dit geval betere gezondheidsuitkomsten, hulp op maat en efficiënter werken. Voor de implementatie richtten we een intern, multidisciplinair team op voor de inrichting en contentanalyse. Via creatieve sessies en feedbackgroepen bouwden we draagvlak. De pilot op twee locaties verliep succesvol, waarna het team zelfstandig verder opschaalde.
Mariëlle Berentsen - Functioneel beheerder vatte het mooi samen:
“We hebben ongelofelijk veel bereikt met een klein team, iets wat zonder Judith niet mogelijk was geweest. Toen ik laatst de gebruiksstatistieken zag, was ik positief verrast: alleen al in één maand werd de informatie over vitamines 8.000 keer geraadpleegd. Dat bewijst dat de app echt goed gebruikt wordt!”
3. Strategische sparringpartner – afgestemd op wat nodig is
Elke organisatie is anders. Soms is er al veel inzicht en kan je snel starten, soms vraagt de opschaling meer begeleiding. We stemmen onze rol per situatie af. Bij NOK was na de pilot voldoende basis gelegd om zelfstandig door te pakken. Borging van kennis en vaardigheden, voor duurzame doorontwikkeling vinden we erg belangrijk. Waar nodig blijven we beschikbaar voor sparring en advies.
Een slimme digitale omgeving die werkt
Onze aanpak leidde tot een professionele, geïntegreerde digitale omgeving – overzichtelijk, schaalbaar en écht in gebruik. Strategy Labs bracht strategie, technologie en mensen samen. Het resultaat? Betrokken patiënten die ondersteunt werken aan hun gezondheid én een efficiënte aanpak die werkt.
Nieuwsgierig hoe onze creatieve sprintaanpak ook voor jouw organisatie kan werken? Neem contact op of ontdek meer over onze aanpak!





