Case
Jouw strategie aanscherpen in één dag!
Een gezonde business heeft vaak meer ideeën dan mensen en middelen om deze uit te werken. Zeker startups die een nieuw en innovatief concept op de markt brengen zien daarbij 1001 mogelijkheden om in te springen op trends in de markt en maatschappij. Tegelijkertijd moeten ook de lopende klantprojecten en relaties goed worden gemanaged. Kwaliteit en proof of concept staat voorop. Dit vraagt om schaken op verschillende borden, waarbij het een uitdaging is om niet continu in de waan van de dag te worden getrokken en ruimte te blijven maken voor kritische reflectie op de huidige koers.
Na een jaar succesvol ondernemen kwamen de oprichters van GAIDE aan het begin van het seizoen met deze vraag bij ons: willen jullie ons ondersteunen om in één dag onze bedrijfsstrategie aan te scherpen? In deze case leg ik je uit hoe we dit succesvol hebben aangepakt!
Grip op de vraag
Voordat we een passend programma konden inrichten, zijn we begonnen met grip te krijgen op de vraag. Dit hebben we gedaan aan de hand van een intensieve intake.
Iedere vraag speelt zich af binnen een specifieke context die onmisbaar is om de klant echt verder te helpen. Op deze manier kregen we gevoel bij de vraag achter de vraag en de relevante dynamieken die er spelen binnen het bedrijf en de markt. Dit is nodig om toe te werken naar een dagprogramma dat écht meerwaarde biedt.
De intake is ook belangrijk om verwachtingen te managen. Een bedrijfsstrategie opfrissen in één dag gaat ervanuit dat er al een hele hoop voorwerk is gedaan. En dat de domeinkennis en kennis over organisatiestrategie aanwezig is bij de klant. Zo moeten de visie, missie en strategische doelen kraakhelder zijn en duidelijk worden wat de huidige strategie is om deze doelen te verwezenlijken
Een goede voorbereiding is het halve werk
Er zijn altijd nog een aantal ‘missing pieces’. De vervolgstap was daarom voorafgaand aan de strategiedag een uitgebreide voorbereiding te sturen met een aantal oefeningen en vragen voor de klant. Deze voorbereiding was erop gericht om te inspireren en om de nodige visie en informatie op te halen. Denk bijvoorbeeld aan de belangrijkste geleerde lessen, de meeste kansrijke ideeën voor het komend jaar en de strategische dilemma’s die in de praktijk worden ervaren (zoals: groeien of stabiliseren).
Met de terugkoppeling van deze voorbereiding was nu alle belangrijke input bij ons bekend om een dagprogramma te ontwerpen die helemaal gericht was op het optimaliseren van de bedrijfsstrategie. Vanuit onze know-how en expertise konden we goed inschatten wat binnen en buiten scope zou vallen en waar de prioriteit lag.
In één dag de kern raken
Het was zover! Na een intensieve voorbereiding en met een op maat gemaakt programma gingen we een dag lang aan de slag met de belangrijkste verbeterslagen voor de strategie van GAIDE.
Waar het eerste gedeelte van de dag gericht was op de strategie, was het tweede gedeelte gericht op tactiek. Strategie en tactiek beantwoorden beide de vraag hoe je je doel zult bereiken. Strategie geeft aan hoe je in het algemeen je doel bereikt, terwijl tactieken beschrijven hoe je dat specifiek doet. Strategie is abstract, zoals leiderschap of verbinding—je kunt het niet fysiek aanraken. Tactieken daarentegen zijn vaak tastbaarder. Bij Strategy Labs gebruiken we vaak de aanraakregel om strategie en tactiek te onderscheiden: als je een deel ervan fysiek kunt aanraken, is het hoogstwaarschijnlijk een tactiek. Zoals de Chinese strateeg en filosoof Sun Tzu schreef: "Alle mensen kunnen de tactiek(en) zien die ik gebruik om te overwinnen, maar niemand kan de strategie zien waaruit de grote overwinning voortkomt."
Concreet kreeg het tweede gedeelte van de dag vorm door ons te richten op vragen als wat gaan we komend jaar doen en wat is daarvoor nodig.
Resultaat
Na inspirerende dag (en een A.I. bot die alle gesprekken transcribeerde!) was de koers van GAIDE aangescherpt én lag er een duidelijke roadmap voor het komende jaar. Bovendien waren er twee tevreden ondernemers die vanuit een scherpe strategie concrete stappen konden zetten voor het versterken van hun onderneming!
Ook benieuwd naar een inspirerende strategiedag van Strategy Labs?
Neem contact op!