Case
MS Sherpa: een productvisie in balans – de complexiteit van wetgeving versus klantbehoeftes
MS Sherpa, een thuismonitoring-tool voor mensen met Multiple Sclerose (MS), vroeg om een productvisie en roadmap die wetgeving, klantwensen en interne teams verenigde. Als product owner en strategisch adviseur was mijn rol om dit proces te structureren. De kernuitdaging? Langdurige validatieprocessen samen laten gaan met nieuwe wetgeving en snel veranderende wensen van patiënten en medisch professionals. Dit is hoe die balans werd gevonden.
MS Sherpa: een medisch gecertificeerd hulpmiddel
Met MS Sherpa meten mensen met MS hun symptomen via smartphone-tests, voor beter inzicht in hun ziekteverloop en persoonlijke behandelplannen. Wetgeving en klantwensen gaan hier samen: de tool moet betrouwbaar zijn én aansluiten bij gebruikersbehoeften. Maar validatie – het bepalen welke medische conclusies uit tests getrokken kunnen worden – kost tijd. Ondertussen verwachten gebruikers, bekend met apps die geen medisch keurmerk hebben, direct nieuwe features. In een concurrerende markt vroeg dat spanningsveld om een slimme aanpak en een duidelijke visie en strategie.
Perspectieven samenbrengen en structuur brengen
Als product owner begon ik met het structureren van informatie en productfeatures, vanuit verschillende perspectieven. Welke tests moesten gevalideerd worden, om aan de wetgeving voor CE-certificering te voldoen? Welke conclusies uit medische onderzoeken met MS Sherpa waren cruciaal? Welke wensen heeft de klant en welke visie is er intern. De diversiteit aan belangen betekende prioriteiten stellen en doelen definiëren. Ik bracht teams samen – onderzoek, ontwikkeling, management, sales en marketing – om alles op één lijn te krijgen. Team onderzoek leverde data en analyses, ontwikkelaars zorgden voor technische oplossingen, en sales en marketing brachten klantinzichten. Door belangen af te wegen en richting te bepalen werd het proces gestroomlijnd over teams heen en hadden we een gezamenlijke strategie.
Een hernieuwde strategie en roadmap
Alle perspectieven samen resulteerde in concrete nieuwe doelen. Deze vertaalden we naar een productvisie, roadmap, backlog en een nieuwe inrichting van Jira. Dit maakte afstemming over teams praktisch en realistisch. Ook verwachtingen naar de klant konden in een versimpelede versie van de roadmap beantwoord worden. Vertragende documentatieprocessen werden vereenvoudigd, en met management werd extra ontwikkelkracht uit polen ingezet. Een mooie samenwerking, waaruit blijkt dat wetenschap, validatieprocessen en agile werken samen kunnen gaan, als de productvisie en strategie maar helder is.
Inzichten die naar voren kwamen
In dit proces kwamen veel elementen van Strategy Labs goed naar voren:
· Complexiteit vraagt structuur. Validatie is tijdrovend, verschillende belangen complex, maar met focus en heldere doelen wordt het werkbaar.
Samenwerking versnelt. Teams verbinden met een gezamenlijk perspectief zorgt dat wetenschap en klantwensen samenvloeien.
Multi-perspectief is nodig om tot een goede productvisie en strategie te komen.
MS Sherpa laat zien dat lange termijn validatie en korte termijn doorontwikkeling van een product hand in hand gaan. Als product owner en strategisch adviseur was het mijn taak om dat complexe proces te structureren en teams te verbinden. Met uiteindelijk resultaat een hernieuwde CE-certificering en betrouwbaar medisch hulpmiddel om MS patiënten en artsen te ondersteunen.